TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI DALAM PDP
Penggunaan TMK dalam PdP bermaksud menggunakan TMK secara
berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan
keberkesanan PdP.
Manfaat TMK Dalam Pembelajaran
Penggunaan TMK secara berfikrah, terancang dan bersesuaian
dengan keperluan dalam pembelajaran:
•
berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan
murid terhadap pelajaran.
• memberi peluang pembelajaran yang sama kepada
semua murid yang pelbagai keupayaan.
•
meningkatkan motivasi murid.
•
membolehkan pembelajaran terarah sendiri
•
membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar
diperolehi.
•
membolehkan murid mengumpul maklumat yang
perlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk diperoleh.
•
mewujudkan suasana pembelajaran yang
menyeronokkan dan mencabar.
• membolehkan murid mencuba atau melaksana
eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana
dengan cara biasa.
•
meningkat daya kreativiti dan imaginasi murid.
• memberi peluang kepada murid belajar secara
berkesan dengan bimbingan yang minimum.
•
meningkat kemahiran TMK.
Memanfaatkan TMK Dalam PdP
Untuk memperoleh manfaat mengguna TMK dalam PdP,
perkaraperkara berikut perlu diberi perhatian:
• Penggunaan TMK dalam PdP
dirancang dengan baik, bukan secara “bidan terjun” atau sebagai aktiviti
sampingan yang tidak ada kaitan dengan kurikulum.
• Penggunaan TMK
bersesuaian dengan keperluan kurikulum dan menyokong pendekatan PdP.
• Ada perkakasan dan perisian
yang sesuai yang boleh diguna dalam aktiviti pembelajaran.
Keperluan Guru
Menggunakan TMK Dalam PdP
Guru tidak perlu menjadi pakar, cukup sekadar menguasai
kemahiran asas TMK yang boleh diperolehi melalui aktiviti kelab komputer
sekolah yang melaksanakan program Literasi Komputer Kementerian Pendidikan
Langkah Menggunakan TMK Dalam PdP
Dalam konteks penggunaan TMK dalam PdP, tiada satu cara pun
boleh dikata sebagai terbaik dan mesti digunakan. Pendekatan terbaik yang
sebenarnya ialah apabila penggunaan TMK sesuai dengan keperluan murid, serta
dapat membuahkan hasil yang diharapkan dalam jangka masa yang munasabah.
Penggunaan TMK dalam PdP dapat dilihat dari dua aspek, iaitu aspek pengajaran
(guru mengguna TMK), dan aspek pembelajaran (murid mengguna TMK). Dalam konteks
pembelajaran2 , penggunaan TMK dalam PdP boleh dikategori sebagai:
•
Tutorial,
•
Penerokaan (eksploratori),
•
Aplikasi, dan
•
Komunikasi.
No comments:
Post a Comment