Pemacu Dunia Pendidikan  Guru Menerangi Dengan Cahaya Teknologi Kemahiran Teknologi Pemacu Dunia Pendidikan  Information and Communication Technology Teknologi Maklumat dan Komunikasi Media Pengajaran
Tuhan selalu mencela keras akan orang-orang yang hanya mengikut dengan buta tuli sahaja apa yang dikatakan orang atau apa yang biasa dibuat orang. Umpama mereka yang berdegil mengikut jalan nenek moyang atau pendapat orang dahulu-dahulu dengan tiada ditimbang lagi salah benarnya atas neraca timbangan akal sendiri, bahkan tiada dikira walaupun berlawanan dengan akal fikiran yang insaf dan bersalahan dengan ilmu pengetahuan yang sah betulnya. - Za'ba

PPBK

Pendahuluan


Tidak dapat dinafikan bahawa kepelbagaian kaedah penyampaian semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung mampu memberikan motivasi tempatan kepada murid-murid terhadap pengajaran tersebut (Moores, 1987). Penggunaan kaedah tradisional seperti “chalk and talk” kini menjadi kurang relevan. Isu ini sering dijadikan bahan perbualan di kalangan pentadbir pendidikan dalam usaha memartabatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di sesebuah sekolah. Pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) pada tahun 1982 dan diikuti oleh pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada tahun 1988 telah menekankan kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang mengutamakan aktiviti murid. Pendek kata kata konsep pengajaran dan pembelajaran bukan lagi daripada guru kepada murid, tetapi murid kepada guru dan murid kepada murid.


Dalam hal ini penggunaan beberapa instrumen pengajaran dan pembelajaran juga semakin meningkat. Dalam hal ini, peranan komputer kini dikatakan mendominasi sistem pengajaran dan pembelajaran. Mengapa berlaku demikian? Ini semua disebabkan oleh konsep komputer itu sendiri yang dapat memberikan sangat banyak pilihan kepada penggunannya seperti penggunaan video, audio, grafik, bunyi dan sebagainya.

Gesaan kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam memperkasakan penggunaan komputer ini sebagai medium pengajaran sebenarnya mula kelihatan pada tahun Januari 1999, apabila KPM menperkenalkan konsep Sekolah Bestari. Pihak kerajaan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia telah membekalkan kemudahan komputer dalam proses mewujudkan Sekolah Bestari. Pada tahun 2005 sebanyak 90% sekolah di seluruh negara telah dibekalkan dengan kemudahan komputer. Sebanyak 5,037 buah sekolah mempunyai dan terdapat 5,026 unit server telah dipasang di sekolah-sekolah di seluruh negara di makmal komputer, sejumlah 133,724 unit komputer telah dibekalkan di sekolah-sekolah ternasuk sekolah-sekolah di luar bandar.


Pengajaran Pembelajaran Berbantukan Komputer
Pengajaran Pembelajaran berbantukan komputer (PPBK) telah menjadi suatu perkara penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran.  Ini kerana penggunaan PPBK ini secara terancang akan menghasilkan pembelajaran yang berkesan, aktif dan bermutu. Di sekolah-sekolah di negara kita, perisan PPBK ini selalunya dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Bahagian Teknologi Pendidikan. Apakah yang dimaksudkan dengan PBK. Menurut Sander (1987), PPBK merupakan suatu situasi pembelajaran di mana pelajar-pelajar berinteraksi dan dibimbing komputer melalui satu proses pembelajaran yang terancang untuk mencapai matlamat pembelajaran tertentu. Manakala Moursund (1980) pula menyatakan PBK ini adalah untuk menyampaikan pengajaran kepada pelajar-pelajar, di mana berlaku interaksi antara sistem komputer dengan pelajar-pelajar untuk membantu mereka tentang bahan yang dipelajari.

Secara umumnya, PPBK ini mengandungi nota, soalan dan ulangkaji. Kebolehan komputer dalam mengintegrasikan unsur-unsur video, bunyi, teks dan grafik untuk membentuk perisian ini.
Ini sudah tentu membawa makna besar dalam bidang pengajaran dan pembelajaran, khusunya dalam bidang pendidikan. Dengan kata lain PPBK ini merujuk kepada penggunaan alat pengarangan yang mengabungkan media video, bunyi, teks, animasi dan grafik bagi tujuan menyampaikan maklumat dengan cara yang bermutu serta berkesan.


Sesuai dengan perkembangan globalisasi, teknik pengajaran dan pembelajaran juga perlukan inovasi. Kaedah lama atau tradisional perlu ditukar dengan kaedah yang lebih kreatif. Sehubungan dengan itu, penggunaan PPBK mungkin antara jawapannya. Sesungguhnya, penggunaan PPBK ini sesuai dengan teknik pengajaran dan pembelajaran pada masa kini disebabkan oleh beberapa perkara seperti berikut:-

(a) Menyampaikan Maklumat
Bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar, proses penyampaian maklumat mestilah dirangka dengan teratur dan tersusun. Pembangunan perisian PPBK ini dirangka bagi memastikan maklumat yang hendak disampaikan menepati kurikulkum. Di mana cara dan media yang digunakan untuk menyampaikan maklumat selalunya bersesuaian dengan pengguna. PPBK yang dibina itu selalunya  mengarap teori pembelajaran, strategi pembelajaran, nilai murni dan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dalam maklumat yang dipersembahkan itu.

(b) Mesra Pengguna
Penggunaan PPBK dalam pengajaran ini dikatakan mesra pengguna. Menurut Beattie dan Pearson (1990), PPBK ini seharusnya bersifat mesra pengguna. Misalanya, pengguna mampu mengawal perisan secara individu tanpa bantuan daripada fasilitator. Chua (2002) pula PPBK mempunyai keterangan yang ditulis dalam bahasa yang mudah difahami oleh pengguna. Pada masa yang sama, arahan-arahan yang disediakan jelas serta ringkas. Kedudukan butang arahan juga adalah tetap, teratur serta memenuhi piawai bagi memudahkan pengguna. Hasil daripada itu, pembelajaran akan lebih menarik dan bermotivasi. Ciri-ciri seperti ini sudah tentu akan memberi peluang kepada pengguna membentuk pembelajaran tanpa gangguan teknikal, kekeliruan dan kesilapan arahan.

(c) Latihan
Penggunaan PPBK ini juga menyediakan latihan kepada pengguna. Ini akan membatu pengguna itu, khususnya murid mengukur dan menguji kefahamannya dan membina kefahamannya. Seterusnya latihan ini mampu menjadi satu alat pengukuhan yang baik kepada murid. Dalam hal ini, sudah semestinya elemen motivasi dan kemahiran berfikir dimasukkan bersama.

(d) Mengukur Pencapaian Pelajar
Selain itu, pencapaian murid juga dapat diukur dengan menggunakan PPBK ini.  Ini dapat dilakukan melalui latihan dan juga aspek yang lain.  Pembangunaan PPBK ini perlu dilihat dari aspek lahiriah dan rohaniah ketika menilai pencapaian murid dalam PPBK.

Pengajaran-Pengajaran dan Kaedah Berbantukan Komputer
PPBK  merupakan satu lagi kaedah pengajaran dan pembelajaran pada masa kini yang semakin menjadi satu kaedah yang popluar di kalangan para pendidik. Penggunaan kaedah PPBK ini adalah seiring dengan kemajuan pesat, tuntutan kerajaan dan celik IT di kalangan murid-murid. Pada masa kini, jika seseorang pendidik itu tidakn menggunakan computer ataupun lebih jelasnya multimedia dalam pengajaran dan pembelajarannya, ia merupakan suatu perkara yang agak aneh.  Sebenarnya terdapat beberapa kaedah mengajar yang boleh digunakan dengan menggunakan PPBK ini. Ini adalah termasuk tutorial, ujian, permainan, simulasi dan tunjukcara. Ini dapat ditunjukkan dalam rajah di bawah.




1. Tutorial
Tutorial merupakan sejenis PPBK yang digunakan bagi maksud mempersembahkan bahan pengajaran baru yang mana ianya mempunyai beberapa langkah-langkah penerangan yang tersusun (Allesi & Trollip, 1991). Dalam hal ini, PPBK yang dibina akan bersifat tutorial yang berfungsi sebagai tutor dalam menyampaikan sesebuah pengajaran. Dengan kata lain kaedah tutorial ini lazimnya digunakan untuk menyampaikan sesuatu fakta ataupun penerangan menegnai sesuatu perkara kepada murid.  Kaedah ini sesuai digunakan ketika menyampaikan maklumat dan memulakan sesuatu topic pengajaran dan pembelajaran. Antara contoh PPBK yang boleh dibangunkan adalah menggunakan MS Word, Power Point, Publisher dan Authorware. Sebagai contohnya, melalui kaedah tutorial, guru dapat menyediakan pakej-pakej pengajaran seperti dalam bentuk persembahan ( MS Power Point ) untuk menerangkan konsep-konsep asas dalam Matematik seperti fakta asas, peratus, pecahan dan lain-lain lagi.  Guru juga sekaligus boleh menyediakan soalan-soalan berdasarkan isi pelajaran yang berkaitan

2. Ujian
Pada masakini,  penggunaan komputer banyak membantu guru di dalam mengumpulkan maklumat dan data pelajar. Ini sekaligus akan  menyenangkan guru membuat statistik dan pengiraan markah muridnya. Penggunaan kaedah manual walaupun masih digunakan, namun jika jumlah bilangan murid adalah ramai, maka kaedah ini tidak lagi begitu sesuai. Dalam hal untuk menyediakan ujian kepada murid-murid, penggunaan PPBK ini amat membantu. Guru boleh membina PPBK dengan menggunakan MS Word dan boleh dijalankan baik secara online, kuiz  dan sebagainya.  Ujian menggunakan PPBK ini lebuh menarik minat murid dan yang utama guru boleh menyemak markah murid dengan cepat, pentas dan julat kesalahan yang kecil.

3. Permainan
Permainan pada masa kini seolah-olah telah menjadi “trade-mark” kepada murid-murid, dan tidak menghairankan jika mereka sanggup menghabiskan wang dan masa untuk mengunjungi siber-siber. Seorang guru yang berkreativiti dan berinovasi akan mengambil peluang ini untuk menarik minat murid-murid belajar melalui permainan dalam komputer. Hampir semua perisian pengajaran dan pembelajaran yang dicipta memasukkan elemen permainan dalam kandungan perisian rekaan mereka. Kaedah PPBK ini sangat diminati oleh murid-murid. Antara perisaian yang dibangukan adalah termasuk “Hang Man” dan “Tidy Up”. Kementerian Pendidikan Malaysia (kini Kementerian Pelajaran Malaysia) pada suatu ketika dahulu telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk membangunkan perisian interaktif dalam mata pelajaran Matematk dan Sains yang rata-rata mempunyai elemen permainan. Permainan yang menarik bertujuan menaikkan semangat dan keinginan murid untuk belajar.            Penggunaan PPBK kaedah permainan ini menaikkan semangat dan keinginan murid untuk belajar disebabkan aktivitinya berbentuk pertandingan di mana murid akan membuat keputusan, mengikut arahan dan peraturan. Unsur-unsur hiburan dan keseronokan dimasukkan bersama-sama semasa murid mempelajari sesuatu kemahiran dalam PPBK. Ianya akan dapat memperkembangkan kemahiran mental, logik, pengetahuan dan penyelesaian masalah. Murid-murid akan mempunyai motivasi yang tinggi untuk menjadi juara. Penyelesaian masalah adalah jenis PPBK yang dapat digabungkan dengan kaedah permainan untuk menghasilkan suatu keputusan yang hendak diambil oleh murid. Murid pasti akan melakukan pilihan yang sesuai dan tepat.

4. Simulasi
Thomas & Miligan (2004), telah mendefinisikan simulasi sebagai keadaan dan system yang dimodelkan oleh komputer yang mengandungi maklumat tentang bagaimana keadaan atau sesuatu system itu berfungsi. Contohnya simulasi bagaimana letusan gunung berapi berlaku, peredaran planet mengelilingi matahari, tanah runtuh dan sebagainya.  Penggunaan PPBK melalui simulasi ini dapat member peluang kepada pelajar menjalankan aktiviti-aktiviti seperti menguji hipotesis dan sekaligus akan membolehkan pemahaman murid itu dalam sesuatu sesuatu pengajaran dan pembelajaran semakin mendalam. Contoh perisian yang boleh digunakan untuk membangunkan PPBK simulasi ialah Phoenix Simulation Software yang mana perisian ini berkaitan dengan simulasi sains dan angkasa.

5. Tunjuk cara
Tunjuk cara sebenarnya adalah kaedah PPBK yang digunakan untuk  menunjukkan kepada murid sesuatu prosedur yang hendak dilakukan. Melaui kaedah ini murid mampu memahami sesuatu prosedur itu  sebelum melakukannya dalam situasi keadaan sebenar. Tunjuk cara ini amat sesuai digunakan untuk memahami sesuatu prosedur yang tidak boleh atau tidak sesuai dilakukan di dalam kelas disebabkan kekurangan peralatan, terlalu kompleks ataupun yang boleh mendatangkan bahaya kepada murid-murid. Misalannya, guru dapat menunjukkan kepada murid dengan lebih jelas lagi bagaimana proses sesuatu kitar semula dijalankan melalui slaid Power Point. Sememangnya agak menyukarkan untuk membawa murid melawat ke tempat pengkitaran semula dan melalui kaedah PPBK ini, murid dapat memahami prosedur tersebut dengan lebih jelas








No comments:

Post a Comment