Perkataan teknologi berasal daripada bahasa Yunani, “techne”
yang bermakna kemahiran menggunakan pengetahuan secara sistematik sehingga
terbit satu amalan yang praktikal bagi melaksanakan sesuatu tugas. Teknologi
bukan semata-mata alat dan mesin sahaja. Ia merangkumi proses dan idea.
Kekuatan teknologi terletak terutamanya pada proses dan
teknologi-pendidikan1-1bhz6lcidea, manakala kejayaan untuk mencapai sesuatu
maksud atau objektif terletak pada alat.
Kata Heinich, Molenda dan Rusell (1969) “Teknologi bukan
semata-mata alat dan mesin sahaja. Ia merangkumi prosesdan idea. Kekuatannya
terletak terutamanya pada proses dan idea, manakalakejayaan untuk mencapai
sesuatu maksud atau objektif terletak pada alat. Ini bermakna, dalam merancang
sesuatu pengajaran, perancangan awal yang melibatkan penggunaan idea samada
dalam bentuk teori, pendekatan, kaedah dan sebagainya adalah merupakan proses
yang terpenting. Alat pula merupakan “pemangkin” ke arah mencapai kejayaan.”
Naim Hj. Ahmad (1990) mendefinisikan teknologi pendidikan
sebagai satu perkaedahan atau pendekatan yang memadukan secara harmonis,
fungsi-fungsi pengurusan (organisasi dan personel), pengembangan (penyelidikan,
teori reka bentuk, penerbitan, penilaian, pemilihan, logistik, penggunaan dan
penyebaran dan sumber ( mesej, manusia, bahan, alat, teknik dan cara penyediaan
secara sistematik untuk penyelesaian kepada masalah-masalah yang dihadapi dalam
pengajaran dan pembelajaran manusia.
Yusuf Hashim (1997), teknologi pendidikan ialah satu proses
merancang, membina, mereka bentuk, melaksana dan menilai aktiviti-aktiviti
pembelajaran secara sistematik dengan tujuan meningkatkan serta memudahkan
proses pengajaran dan pembelajaran. Keadaan pelajar juga ditekankan sebagai sebahagian
daripada teknologi pendidikan kerana hal ini boleh mempengaruhi keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran.
Persatuan Komunikasi dan Teknologi Pendidikan (AECT)
berpendapat bahawa teknologi pendidikan ialah satu bidang yang terlibat dalam
kemudahan menyediakan pembelajaran untuk manusia menerusi pengenalpastian,
penyusunan, penggunaan dan pengurusan sumber yang sedia wujud, pengurusan
proses dan manusia yang terlibat melakukannya.
pencil(1)“Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia,
peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada
pendidikan”(Crowell (1971):Encyclopedia of education)
“Teknologi dalam pendidikan ialah penggunaan kemahiran dan
teknik moden dalam keperluan latihan, yang meliputi kemudahan belajar dengan
menggunakan persekitaran setakat mana ianya menimbulkan pembelajaran”(Uhwin
Derek (1976): Applying Educational Technology)
Kesimpulan: Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang
meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi
menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
No comments:
Post a Comment