TMK ialah satu inovasi dalam
kehidupan masyarakat Malaysia hari ini. Sama seperti lain-lain perkara baru
yang diperkenalkan di dalam kehidupan sesuatu masyarakat, ia tentu menimbulkan
pelbagai reaksi sebelum diterima menjadi sebahagian daripada budaya hidup.
Kefahaman masyarakat terhadap keperluan TMK di dalam kehidupan hari ini perlu
dipertingkatkan. Ini memandangkan tanpa kefahaman yang jelas akan menjejaskan
perkembangannya di Malaysia dan sekaligus memperlahankan usaha kerajaan untuk
melahirkan masyarakat bermaklumat di Malaysia.
Kepentingan dalam TMK sebenarnya
mampu mencorakkan semula cara dan gaya pemikiran serta sistem nilai masyarakat
masa kini dan akan datang. Mahu atau tidak, persaingan akan wujud yang
memerlukan kepada tindakan pantas dan bijaksana bagi menghadapi keadaan ini.
Semua ini memerlukan kredibiliti dan kemampuan manusia sebagi pengurus atau
pekerja yang mahir dan ‘knowledgeble’. Oleh itu, perubahan demi perubahan perlu
dilaksanakan bagi mengisi ruang-ruang input yang baru dan terkini dalam
pendidikan di negara ini.
Pembangunan sistem pendidikan di
negara ini selepas merdeka merupakan hasil daripada segala proses yang bertitik
tolak daripada perancangan program- program kerajaan untuk melaksanakan
berbagai-bagai peruntukan dan peraturan yang termaktub dalam Ordinan Pelajaran
1957 dan Akta Pelajaran 1961.
Oleh yang demikian, tidak dapat
ditolak hakikat bahawa dari semasa ke semasa aspek matlamat dan peranan
pendidikan negara telah disesuaikan dengan matlamat dan keperluan-keperluan
rancangan negara. Dalam hal ini, matlamat pembangunan pendidikan sentiasa
diberikan penekanan yang wajar. Prosesnya telah merangkumi pelbagai aspek
pembangunan dalam program pendidikan berasaskan kepada dasar- dasar umum dan
khusus yang diputuskan dari semasa ke semasa. Justeru itu, banyak perubahan
telah berlaku dengan pesatnya. Antara yang terpenting ialah dalam bidang
pelaksanaan teknologi komunikasi dan maklumat. Perubahan ini adalah berdasarkan
kepada keperluan dalam zaman sains dan teknologi.
Pendidikan menjadi sasaran
perubahan dan agen perubahan yang terpenting. Tekanan juga berlaku apabila
pengimportan teknologi. Pengetua dilihat orang yang paling maju untuk menerima
perubahan teknologi. Contohnya teknologi komputer dan internet. Komputer dan
internet sering diwar-warkan dapat menyelesaikan segala masalah. Sedangkah apa
yang berlaku di sekolah mahupun universiti ialah ketiadaan kakitangan mahir
untuk mengendalikannya. Rempuhan teknologi maklumat tidak dapat dielakkan lagi.
Maklumat kini berada di hujung jari jika kita mahu menggunakannya.
Ingatan mantan Perdana Menteri
Malaysia terdahulu, Dr Mahathir Mohamad, “ “Kejayaan atau kegagalan seseorang
banyak bergantung kepada dirinya sendiri . Bangsa yang dikelilingi oleh keadaan
yang menekan , boleh berjaya . Sedangkan bangsa yang mempunyai negara yang
serba mewah mungkin lebih miskin dan lemah “
Setiap warga pendidik mestilah
berfikir secara positif dan kreatif. Anggaplah dan lihatlah setiap situasi yang
muncul dengan tiba-tiba dan melihat perubahan sebagai satu peluang. Sebarang
perubahan memerlukan keseimbangan baru di dalam sisitem itu. Ia akan ditentang
tetapi secara relatif tidak sering berlaku. Apabila perubahan berlaku, haluan
perubahan itu akan ditentang dengan kuat. Dorongan utama bagi perubahan adalah
daripada luar.
No comments:
Post a Comment